zaterdag 23 december 2017

Burgerschap


Dit themanummer van Kunstzone gaat over burgerschap. Wat is goed burgerschap en hoe word je een verantwoordelijke burger? Onderwijs bereidt jongeren voor op het functioneren in de maatschappij. Hoe kunnen de kunstvakken hen daarbij helpen? In dit nummer aandacht voor invulling van het thema burgerschap vanuit verschillende methodes en disciplines. Hoe pakt het Openluchtmuseum het project Restart aan? Hoe laat je jongeren en daklozen samenwerken? Welke vragen stellen de theatermakers? Hoe ziet actueel en relevant beeldend kunstonderwijs eruit? 

Van gehoorzame naar verantwoordelijke burger

door Henk Langenhuijsen, p. 6-8
Onderwijs bereidt jongeren voor op het functioneren in de maatschappij. Dat heet tegenwoordig burgerschapsvorming. Wiel Veugelers bespreekt in het artikel de rol en de mogelijkheden van het vak in het onderwijs. Hij pleit voor een centraal digitaal platform voor docenten, omdat de huidige websites niet meer voldoen. Als voorbeeld van een kunstschool die burgerschapsvorming heeft begrepen, noemt hij Art-S-Cool in Den Haag.

Over gevoel, burgerschap in de muzieklessen

door Roos Al, p. 9
Roos Al schrijft over burgerschap binnen de muzieklessen en welke rol emotie in de lessen speelt.

Met woord en dans in gesprek

door Laura Kool, p. 10-11
Een artikel over danstheater AYA die maatschappelijke vraagstukken onder de aandacht brengt bij jongeren. Hoofd educatie, Annemieke Bot, vertelt hoe AYA jongeren in beweging zet.

Humanity House

door Melissa de Vreede, p. 12-13
Het doel van Humanity House is humanitaire thema's invoelbaar en bespreekbaar te maken. In dit museum worden leerlingen aan het werk gezet en moeten ze zich in verschillende rollen verdiepen- een asielzoeker, een medewerker van IND en een hulpverlener. Daarnaast is het mogelijk om de vaste tentoonstelling Ervaringsreis te bezoeken en de Humanity Game te spelen.   

Theater en burgerschap stellen dezelfde vragen

door Henk Langenhuijsen, p. 14-16
Theater als ontmoetingsplaats biedt veel kansen aan burgerschapsvorming. In het artikel schrijft Langenhuijsen hoe verschillende theatergroepen burgerschap in de educatieprogramma's inbedden. Voorbeelden zijn o.a. PlayBack, AanZ, Zerm, het Helder Theater en Toneelgroep Oostpool.

Inwoner zijn maakt je nog geen burger

door Floor Ockers, p. 18-19
Burgerschapsvorming wordt in dit artikel vanuit historisch perspectief belicht. Welke denkbeelden hadden Socrates, Plato en Aristoteles over burgerschap?

Lipland - een voorstelling over vluchtelingen en wachten

door Janneke van Wijk, p. 20-21
Toneelgroep Vest maakte een voorstelling over vluchtelingen. Na de voorstelling komt er een ex-vluchteling naar school voor een gesprek met kinderen.

Verborgen verhalen

door Nathalie Roos en Sanne Wichman, p.22-23
De projecten van EMIC bevinden zich op het snijvlak van community arts, hedendaagse kunst en kunsteducatie. De projectleiders Roos en Wichman zien interdisciplinariteit en maatschappelijk engagement als een belangrijk element in de kunsteducatie.

Een bordspel voor betere burgers

door Paul Rooyackers, p. 24-25
Een interview met filmmakers Visser en Duintjer. Zij hebben het filosofische bordspel NOMIZO ontwikkeld waarbij de spelers speels met meningen kunnen omgaan.

Gesprekken in het Anne Frank Huis

door Melissa de Vreede, p. 26-27
Het museum heeft sinds enige tijd een specifiek programma beschikbaar voor het MBO. De jonge bezoeker maakt kennis met ´het huis van´, de Jodenvervolging, de Tweede Wereldoorlog. Leerlingen worden aan het denken gezet met een spel waarbij ze een portretfoto aan een uitspraak moeten koppelen.

Wimpie & de Domino's

door Florrie van der Kamp, p. 28-29
Bestaat de band Wimpie & de Domino's nog, tien jaar na de oprichting? De band werd opgericht als een samenwerkingsproject van Kunstenaars & Co en de Kunstwerkplaats van zorginstelling Cordaan.

Haarsculpturen in het Wereldmuseum

door Judith Boessen, p. 30-31

Vrijheid om jezelf te kunnen zijn

door Sandro van der Leeuw, p. 32-33
Marian van Hoof, artistiek leider van Theater AanZ vertelt over de interactieve theatervoorstelling ID. Met een combinatie van theater, een nagesprek en een verwerkingsles zet het toneelgezelschap jongeren aan het denken over seksuele diversiteit.

In beweging door dans

door Laura Kool, p. 34-35
Petra Beers werkt in Amsterdam als vakdocent dans. Ze leert kinderen op de vreedzame basisschool De Notenkraker bewust met hun lichaam omgaan.   

Emergency Circus

door Moniek de Leeuw, p. 36-37
Emergency Circus is een organisatie die zich richt op het opvrolijken van mensen o.a. in ziekenhuizen en vluchtelingenkampen. Moniek de Leeuw volgde de organisatie en vertelt over haar ervaringen en de werkwijze van Emergency Circus.

Vloeken in de kerk

door Paul Rooyackers, p. 38-39
In Metaal Kathedraal in Utrecht worden theatrale ochtendmissen georganiseerd. Paul Rooyackers bezocht de mis met het thema Angst. Een dienst is een voorstelling die uit diverse werkvormen bestaat en slechts één keer wordt gespeeld.

Is jouw school neutraal gebied? deel 2/4 in de serie Een nieuwe manier van denken

door Nancy Hoffman, p. 42- 43
Nancy Hoffman en Inouschka de Nooijer geven antwoord op een eerder gestelde vraag: is jouw school neutraal gebied? Een gesprek over taal en verbeelding, over de beperkingen van taal, doodles, tekenen, symbolen en het onderwijs.

School van de toekomst

door Thea Vuik, p. 44-45
Vuik interviewt Saskia Kranendonk over het eindadvies Platform Onderwijs2032. Welke plaats krijgen onderdelen als creatieve ontwikkeling, kunst en cultuur in het kerncurriculum in de toekomst?

Het verleden heeft toekomst, deel 3/3 in de serie Erfgoed in het PO

door Janneke van Wijk, p. 46-47
In het primair onderwijs zijn de laatste jaren diverse leerlijnen erfgoed ontwikkeld. Ook op Europees niveau is er aandacht voor erfgoededucatie en interpretatie. Leren in een erfgoedcontext biedt leerlingen een rijke en inspirerende leeromgeving die het leerproces kan versterken.

Elkaar vanuit eigen kracht versterken

door Lisa van Bennekom, p. 48-49
Lili Schutte vertelt over het project waarbij het Conservatorium van Amsterdam en drie Amsterdamse PABO's samenwerkten om het muziekonderwijs op de basisschool te versterken. Elkaar (groepsleerkracht en de vakdocent) vanuit de eigen kracht versterken en als groepsleerkracht een rolmodel zijn door actief mee te doen in de muziekles bleken belangrijke factoren voor het verbeteren van de kwaliteit van de muziekles.

Remix je curriculum!

door Marjo van Hoorn, p. 50-51
Emiel Heijnen ontwikkelde een model waarmee op innovatieve wijze theoretische principes van authentieke kunsteducatie in de praktijk kunnen worden gebracht. In het artikel gaat van Hoorn in op het hoe en waarom en vat daarnaast de opbrengsten kort samen.

Waardevolle mixtures

door Thea Vuik, p. 52-53
Een interview met Alexander Rinnooy Kan over zijn betrokkenheid bij het Platform Onderwijs 2032.

Hoe praat je met jongeren over sexting of comazuipen?

door Lonneke Laurant, p. 56-57
Een interview met artistiek leider Kim Zonneveld van theatergroep PlayBack over het bespreekbaar maken van onderwerpen als alcohol, drugs, pesten, seksualiteit of geld met pubers.           

Inburgeren in Anderland, deel 3/3 in de serie Burgerschap, kunst & cultuur

door Melissa de Vreede, p. 58-61
In het project Restart van het Nederlands Openluchtmuseum verplaatsen leerlingen zich in de positie van een migrant. Als Anderlander moeten ze minstens 120 punten halen om hun inburgeringsdiploma te halen. Openluchtmuseum ontwikkelde dit interdisciplinaire project samen met een klankbordgroep docenten. 

Young stars in Leiden

door Joke Elzinga, p. 62-63
Een bespreking van de tentoonstelling met eindexamenwerk beeldende vormgeving van HAVO en VWO leerlingen in Leiden.

Boeksignalementen

door Petra Faber, p.64

Recensies

door Henk Langenhuijsen en Paul Rooyackers, p.65

Trefwoorden

- kunsteducatie - cultuureducatie - theatereducatie - muziekonderwijs - beeldende vorming - erfgoededucatie - danseducatie - docenten - basisonderwijs - mbo - hbo - burgerschap - muziek - theater - sociaal engagement - onderwijs2032

http://www.lkca.nl/informatiebank/het-nieuwe-burgerschap
















http://burgerschapindeschool.nl/de-burgerschapsopdracht-wat-moet-en-wat-kan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten