zaterdag 23 december 2017

Kijk vanuit een positief perspectief naar leerlingen en technologie.



Het nieuwe model voor 21e eeuwse vaardigheden bouwt voort op het oude, dat is ontwikkeld door Kennisnet. Een belangrijk verschil met het oorspronkelijke model is dat het onderwerp 'digitale geletterdheid' niet meer zelfstandig voorkomt. Het is uitgesplitst in de 4 zelfstandige vaardigheden: ict-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden (het omgaan met grote hoeveelheden informatie) en computational thinking.






https://www.kennisnet.nl/artikel/nieuw-model-21e-eeuwse-vaardigheden/

















Bestuurders en schoolleiders voorzien in de komende jaren een sterk aanhoudende toename van ict-toepassingen. Dit zorgt voor een groot verschil tussen de wensen van deze leidinggevenden en het gebruik door leraren.
Bestuurders en schoolleiders hechten veel waarde aan gesprekken met leerlingen over veiligheid op het internet. Ook instructies, over hoe zij kunnen omgaan met sociale media, vinden zijn belangrijk. In de praktijk blijkt dat juist ouders hier een belangrijke rol vervullen.
Om de ambities van bestuurders en schoolleiders waar te maken, moeten scholen beschikken over voldoende computerapparatuur en een goede internetverbinding. Het allerbelangrijkste is een leraar die gevarieerd lesgeeft. Want juist de leraren die verschillende manieren van lesgeven beheersen, zijn voor leerlingen de beste garantie op succes. 
https://www.kennisnet.nl/artikel/de-leraar-die-varieert-profiteert-het-meest-van-ict/









‘Kijk vanuit een positief perspectief naar kinderen en technologie’
M. de Winter.
PODCAST door








Geen opmerkingen:

Een reactie posten