maandag 26 december 2016

Kunst, een hoofdzaak.


Greta Garbo, and Monroe
Deitrich and DiMaggio
Marlon Brando, Jimmy Dean
On the cover of a magazine
Grace Kelly; Harlow, Jean
Picture of a beauty queen
Gene Kelly, Fred Astaire
Ginger Rodgers, dance on air

Ik schiet met genoegen door in kunst algemeen. Ik zie overal examenvragen voor een examenblok vwo 6. Dat betekent dat ik het onder de knie heb. Doel bereikt. 
Er zal nog hier en daar wat aangescherpt moeten worden, maar het examenblok is zo goed als af. Medestudenten gaan het maken en feedback geven.
Jammer dat het zo snel afgelopen is.
Het enige wat daar na rest is het schrijven van mijn onderzoek: het toevoegen van sociaal geëngageerde kunst in het kunstcurriculum.
Nu kan ik mij daar op concentreren. Veel lezen en concepten lesontwerpen rollen er vanzelf uit. Dat komt door mijn baan in het onderwijs en mede door de technolab dag voor de deeltijd. De didactische onderwijsmethode Heijnen (2015) werd besproken en er was een opdracht aan vastgekoppeld. Mijn theorie opdracht, gemaakt tijdens technolab, gebruik ik als voorbeeld tijdens mijn onderzoek in hoofdstuk 1.
Inmiddels is er een begeleider aangewezen voor het onderzoek en het plan van aanpak wordt beoordeeld. Vervolgens moet er een GO! komen. Ik ben stilletjes aan het lezen en ontwerpen voor het onderwijsproduct. Oorzaak time management (ik moet het hebben van vakanties en weekenden), de overtuiging dat ik op de goede weg ben en passie voor het vak.

Ik was zo ziek als een hond op de technolab dag, maar wat was het goed dat ik ben gegaan! Naast de theoretische opdracht ook een ontzettende leuke praktijkopdracht. Als ik toch een tip mag geven aan de opleiding: meer praktijk naast theorie! Wat een gemis.


"Tingh" en de opstaande cirkel.
Daarnaast ga ik op verzoek van leerlingen aan het werk met premiere pro. Er zijn er twee die de filmindustrie in willen. Ze werken al in Premiere pro van Adobe en ze zijn goed op de hoogte. 

JEAN TINGUELY MACHINESPEKTAKEL
1 OKT 2016 - 5 MRT 2017
Jean Tinguely staat bekend om zijn speelse, stoere machinekunst en explosieve performances. Alles moest anders, alles moest in beweging. Precies 25 jaar na zijn dood presenteert het Stedelijk het retrospectief Machinespektakel: de grootste tentoonstelling van deze kunstenaar ooit in Nederland. 






























Geen opmerkingen:

Een reactie posten