zaterdag 15 oktober 2016

Ai weiwei Foam.

Ai Weiwei heeft een fototentoonstelling in het Foam fotografiemuseum op de keizersgracht. Achter zijn tentoongestelde foto's is al eerder dit beroemde behangetje geplaatst met de beruchte middelvinger die Ai Weiwei weleens gebruikt op zijn foto's om zijn ongenoegen kenbaar te maken.





Foam presenteert #save passage#, een tentoonstelling van de wereldberoemde Chinese kunstenaar Ai Weiwei. Over de strijd tussen het individu en de machtstructuren die de maatschappij domineren.
Onderdeel van de tentoonstelling zijn de foto's van de vluchtelingenstroom die Ai Weiwei heeft gemaakt met zijn Iphone.Midden in de zaal liggen de readymades; zwembanden.

Ai Weiwei is een vooraanstaand maatschappelijk en cultureel commentator, een voorvechter van mensenrechten en democratie.
Bovendien een onvermoeibaar vechter en scherp criticus van het politieke systeem in China.                                                

Ai Weiwei self-proclaimed biggest influence is the artist
Marcel Duchamp.(1887-1968) and the concept of the ready made,
which purports that anything can be turned into an object of art if the artist decides to do so. Ai Weiwei, who says “I ‘m 
my own readymade” introduces a new element namely the ancient readymade. Ai Weiwei recycles, displaces, manipulates, and sometimes even destroys traditional objects like old furniture or ancient vessels, in order to create something new. It’s his way of criticizing the selling out of culture, thereby redefinding cultural heritage. ”people can stil recognize them(as artifacts)and for that reason they also value them , because they move from the traditional antique
museum into a contemporary art environment, and they appear in auctions or as some kind of collector’s item”. (Ai Weiwei.)


Weiwei, A., Simons,M.,(2010) So sorry, Hause the kunst; München.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten