donderdag 10 augustus 2017

Niki de Saint Phalle & Jean Tinguely - Les Bonnie & Clyde de l'Art 55' i...




Van 1 OKT 2016 t/m 5 MRT 2017 was er een expositie in het Stedelijk museum Amsterdam: JEAN TINGUELY MACHINESPEKTAKEL


Jean Tinguely staat bekend om zijn speelse, stoere machinekunst en explosieve performances. Alles moest anders, alles moest in beweging. Precies 25 jaar na zijn dood presenteerde het Stedelijk het retrospectief Machinespektakel: de grootste tentoonstelling van deze kunstenaar ooit in Nederland. 

Binnenkort ga ik op vakantie bij het drie landen punt Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. We verblijven in de Vogezen in het chalet van mijn ouders.(te huur: http://www.rikvanveldhuizen.info/ventron.11.html#/Het%20huis
Mijn dochter landt op het dichtstbijzijnde vliegveld; op het vliegveld van Basel.Ik ben erachter gekomen dat er een Tinguely museum bestaat en dat het Tinguely museum vlakbij Basel is omdat de kunstenaar zijn jeugd daar heeft doorgebracht.
De bewegende machines van Tinguely, de kinetische kunst, maken tekeningen of veroorzaken een schaduwspel op de muur. 

De tentoonstelling in het stedelijk was groots, het was prachtig. Ik ben benieuwd of het Tinguely museum zelf ook op deze wijze uitpakt. De site van het museum oogt goed en is inhoudelijk sterk.

Beeld van Niki de Saint Phalle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten