maandag 7 november 2016

Aesthetic Journalism. Over de effectiviteit van hedendaagse, geëngageerde kunst.

Aesthetic Journalism. Over de effectiviteit van hedendaagse, geëngageerde kunst.



We leven in een tijdperk waarin grenzen vervagen, niet alleen geografisch, cultureel, of sociaal gezien, maar ook als het gaat om de symbolische grens tussen kunst en maatschappij. Deze denkbeeldige grens is een veelbesproken onderwerp en is vooral tijdens het modernisme en postmodernisme door veel kunstenaars en kunsttheoretici onderzocht en bekritiseerd. Een veelgehoorde kritiek is dat ‘de kunstenaar’ de maatschappij op provocerende wijze een spiegel voorhoudt, maar dat een activistische houding vervolgens uitblijft. Kunstcriticus en schrijver Hans den Hartog Jager beschrijft in zijn boek Het Streven. Kan hedendaagse kunst de wereld verbeteren? (2014) deze problematiek die typisch is van de huidige tijd: hedendaagse kunst lijkt een ongelimiteerde vrijheid te genieten maar tegelijkertijd zijn de grenzen van de kunstwereld de grenzen van deze vrijheid. Kan een kunstenaar ook een stap verder gaan door daadwerkelijk actie te ondernemen om problematiek met betrekking tot bijvoorbeeld de politiek eigenhandig en actief te bestrijden? In dit onderzoek wordt kunst, waarmee een kunstenaar streeft naar effectiviteit op de maatschappij, vertaald middels het begrip Aesthetic Journalism. Het gaat hierbij niet per se om effect op grote schaal, maar vooral om de aanzet waardoor effectiviteit behaald kan worden. Er wordt gestreefd naar het benoemen van enkele criteria die effectiviteit van hedendaagse, geëngageerde kunst mogelijk maken op de maatschappelijk vraagstukken die hier het onderwerp van zijn. Misschien krijgen kunstenaars in de toekomst wel een prominente rol toebedeeld in de aanpak van maatschappelijke en sociale problemen. Duidelijk is al wel dat de hedendaagse, geëngageerde kunstpraktijk er de potentie voor heeft. Ik zie Aesthetic Journalism als een vorm van kunst waarin de praktijk van het leven op een concrete manier wordt vertaald, waarbij voortdurende nieuwsgierigheid wordt gestimuleerd en de wereld om ons heen wordt vastgelegd, bekritiseerd en, zo nodig, aangepast.


Van Zwam,K.,
Studentnummer: 4292855 Mei 2016
Masterthesis moderne en hedendaagse kunst Universiteit Utrecht
Begeleider: dr. Linda Boersma
Tweede lezer: dr. Hestia Bavelaar
Retrieved from:

Aesthetic Journalism: How to Inform Without Informing is a book by Italian writer, curator and artist Alfredo Cramerotti. Recognising the “blurring of margins between artistic and information practices” [1] as a main feature in contemporary culture, Cramerotti sets out the Who, What, Where, When and How, and Why of Aesthetic Journalism.
Cramerotti identifies this “'investigative approach” in contemporary art and photography as the use of fieldwork, reportage, interviews, document analysis, graphic mapping and information distribution. He cites a number of artists who employ these strategies: Hans Haacke, Martha Rosler, Lukas Einsele, Laura Horelli, Renzo Martens, Alfredo Jaar, Renée Green, The Atlas Group/Walid Raad and Bruno Serralogue. For Cramerotti, Aesthetic Journalism implies the critical use of documentary techniques and journalistic methods where the medium itself undergoes questioning. He posits that aesthetics, understood as a “process in which we open up our sensibility to the diversity of the forms of nature (and manmade environment)”[2] can open up the mechanisms of art and media to expose the limitations of photojournalism, documentation and the ethics of representation. In doing so, Aesthetic Journalism renders productive readings of reality, information, fact, fiction and objectivity.
Although “the process leading up to aesthetic journalism can be considered from both perspectives as art being absorbed by the generalist media, or as journalism becoming a (common) art form”,[3] Cramerotti’s text speculates on the mutual convergence of art and media into a new cross discipline of Aesthetic Journalism.

The concepts outlined in the book have been a key tool in the development of the Chamber of Public Secrets’ curatorial approach for the 8th edition of Manifesta, the European Biennial of Contemporary Art: Manifesta 8 taking place in the region of Murcia, Spain.[4]

Retrieved from:
https://en.wikipedia.org/wiki/Aesthetic_Journalism




Geen opmerkingen:

Een reactie posten