Zomervakantie.
De vorige keer dat ik naar ’T harde (bij Zwolle) vertrok werd de reis iets langer dan gepland. Eigenlijk worden veel van mijn reisjes iets langer dan gepland en voor iemand die veel werkt en studeert is dan niet plezierig. Grappig, dat was het wel. Het leverde een reeks van anekdotes op.Een creatieve oplossing was nodig. Een navigatiesysteem.
Ik kocht het apparaat bij mijn favoriete winkel(ze herkennen mij al, de rode loper gaat nog net niet uit)en ging op pad. Als je gewend bent om in je eentje in de auto te zitten en een mannenstem roept na 10 km oorverdovende stilte ineens dat jij de bocht om moet, laat hij je dusdanig schrikken, dat je bijna met het kop tegen het plafond aan zit. Echter het gemak waarmee ik heel Nederland doorcross doet alle negatieve kantjes van het apparaat vergeten. Ik arriveerde precies op tijd op de zandvlakte.(wauw)
Na flinke wandelingen, goede gesprekken over onze kids, mannen, werk en een flink glas wijn, scheiden onze wegen.
Na een zonovergoten weekend gaat Anita terug naar huis om te werken en ik zet mij reis voort richting Bennekom.
Ik heb van uit ‘T Harde voor een aantal nachtjes mijn kamer gereserveerd in het Nivon huis De Bosbeek. Aan het einde van de reis veranderde de weg in een onverharde weg (laat het alsjeblieft droog blijven want ik kom hier nooit meer weg!) en moest ik stapvoets rijden vanwege een aantal ruiters. Boodschappen kon ik niet doen want alles is dicht op zondag, computers zijn afwezig en slechts in een kleine hoekje kun je WIFI ontvangen. Dit alles is karakteristiek voor de meest groene omgeving ever seen.
Onthaasting wordt afgedwongen en gelukkig kan ik mijzelf trakteren op een fantastische ouderwetse maaltijd: pannenkoek met spek,geitenkaas en honing en een vaas verse muntthee. De takken en de blaadjes blijven verbazen.
In de Telegraaf (bij hoge uitzondering gekocht) van zaterdag 23 juli 2016, staat een stuk over musea, kinderen en educatie. Morgen ga ik dat stuk nogmaals lezen omdat ik het intrigerend vind voor mijn onderzoek.
Is het wel de taak van musea om kinderen educatie aan te bieden, zowel aan scholen als in de vrije tijd? Is het dan de juiste educatie? Hoe staan musea hier in en hoe zit het met de scholen? of zijn het slechts gezellige workshops die gegeven worden om de jeugd bezig te houden, waardoor hun ouders de weg naar het museum weten te vinden? Of moeten deze vragen opgesplitst worden en gerichter gaan over thema, onderwerp en tijd?(ja.punt.)
Victory boogie woogie van Piet Mondriaan 1942-1944. |
De antwoorden op deze vragen zal ik zoeken en vinden om te gebruiken in mijn onderzoek over de vraag is kunst elitair?/valt moderne kunst aan te leren? Wat kunnen we concluderen over de massa en de algemene visie over kunst?
Deze vragen staan niet vast.
Dit is slechts vooronderzoek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten