dinsdag 26 juli 2016

Okx in het Kröller-Müller Museum,Pierre Huyghe, La Saison des Fêtes - timelaps of the installation (2016)

Het Kröller-Müller Museum 26-07-2016

Na een aangename periode in het Nivon huis Bosbeek te Bennekom vertrok ik richting Otterloo. Volledig in mijn nopjes met mijn navigatiesysteem vervolgde ik met gemak de route.
Ik parkeerde mijn auto aan het begin van het park de hoge Veluwe bij Otterloo, pakte een gratis witte fiets en reed 2,5 km naar het Kröller-Müller Museum.

Het was prachtig weer en om 10.10 zette ik mijn eerste passen in de beeldentuin.Ik ben dol op moderne kunst en ik hoopte op vernieuwing van een aantal zaken/beelden.
Vanaf mijn jeugd kom ik regelmatig in het Kröller-Müller Museum en sommige beelden zijn nostalgie. Na verloop van tijd word je wat kritischer en hoop je op hedendaagse kunst anno nu en niet op vroeg moderne kunst. Het was ook bijzonder fijn om te merken dat er meerdere mensen zo over denken en dit deelden op hun Facebook account.

De vriendelijkheid van het personeel was opvallend, mijn museumkaart bleek onlangs verlopen en gelukkig heb korting via mijn studentenpas, ik mocht een sprintje trekken naar het toilet alvorens te betalen. Gemoedelijkheid ten top, een goed begin van de dag.

Ik raakte onder de indruk van het werk van Pierre Huyghe.
Naast de film ,foto’s, muziek die hij heeft gemaakt, word er op dit moment een nieuw werk aangelegd in de beeldentuin.
YES, work in progress!Contemporary art! 




La Saison des Fêtes van Pierre Huyghe bestaat uit een cirkelvormige tuin, omgeven door een landschap van zandheuvels. In deze tuin zelf draait alles om gewassen, verbonden met feestdagen van over de hele wereld. Je vindt hier zo'n 45 soorten gewassen: eenjarige en vaste planten, bollen, heesters en bomen, met als blikvanger een palmboom tussen de zandbergen. Met de bloei van de verschillende planten worden de feestdagen, de seizoenen en de maanden van het jaar telkens opnieuw actueel. 
Zelf genererend
Het werk van Pierre Huyghe neemt zeer verschillende vormen aan: van objecten, foto’s, tekeningen, films en muziek tot levende organismen. La Saison des Fêtes is een zelf genererend systeem, waarvoor de kunstenaar de aanzet heeft gegeven, maar dat zich vervolgens verder ontwikkelt.

Verder was ik aangenaam verrast door het werk van Leo Vroegindeweij. De ruimte die zijn werk in neemt was huge, daarnaast zeer de moeite waard om je er in te verdiepen.
Mijn voorkeur gaat uit naar het werk in de beeldentuin (82) prachtig helder en flinke contrasten in materiaalgebruik, verder heb ik erg veel lol gehad om de tentoongestelde tegels. Prachtige tegels.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten