Maarten Doornman noemt Hirst, koons en Richter als drie voorbeelden in zijn boek De navel van Daphne van hedendaagse kunstenaars. Hedendaagse kunst komt nu vooral voor in het nieuws wanneer nieuwe musea worden gebouwd, wanneer het werk van kunstenaars als Damien Hirst, Jeff Koons, en Gerhard Richter miljoenen opbrengt of wanneer bezoekersaantallen spectaculair oplopen. Het draait om geld en kijkcijfers, en uiteindelijk alleen maar om geld. In het boek van Maarten Doornman wordt uitvoerig beschreven hoe kunst zich verhoudt tot tijd en maatschappij.
Doornman, M., (2016) p.15, De navel van Daphne, uitg. Bert Bakker, Amsterdam.
De drie hedendaagse kunstenaars en hun werk zullen omschreven worden op dit blog en worden ingezet naar de zoektocht naar de onderzoeksvraag hedendaagse kunst en onderwijs. (Is kunst elitair?) Tevens is de vraag of alleen deze drie kunstenaars genoemd zullen worden, daar zij alle drie uit dezelfde stroming komen en geïnspireerd zijn door Andy Warholl.
Duitsland versoepelt beperkingen kunstexport.
De Duitse cultuurminister Monika Grütters zwakt het wetsvoorstel af dat belangrijk Duits cultureel erfgoed voor het land moet behouden. Op haar plannen was flinke kritiek gekomen, onder meer van de twee belangrijkste Duitse kunstenaars.
Grütters wilde een inspectiecomité instellen dat moet gaan beoordelen of kunstwerken het land mogen verlaten. Aan dat comité moesten alle te exporteren werken worden voorgelegd die ouder zijn dan vijftig jaar en een waarde hebben van meer dan 150 duizend euro. Werk dat volgens het comité van 'nationaal belang' is, mag niet naar het buitenland. Het comité mag ook een oordeel uitspreken over kostbare werken die uitgeleend zijn aan musea en waarvan de bruikleentermijn afloopt.
Het was vooral dit punt dat de woede wekte van Baselitz, Richter en vele verzamelaars. In de Dresdner Morgenpost zei Richter dat niemand het recht heeft te zeggen wat hij met zijn schilderijen mag doen, en dat hij weigert een comité toestemming te vragen als hij zijn werk wil verkopen.
Als de bruiklenen geen exportvergunning zouden krijgen, verdwijnen ze van de wereldmarkt, waardoor de waarde flink zou dalen.
Het was vooral dit punt dat de woede wekte van Baselitz, Richter en vele verzamelaars. In de Dresdner Morgenpost zei Richter dat niemand het recht heeft te zeggen wat hij met zijn schilderijen mag doen, en dat hij weigert een comité toestemming te vragen als hij zijn werk wil verkopen.
Als de bruiklenen geen exportvergunning zouden krijgen, verdwijnen ze van de wereldmarkt, waardoor de waarde flink zou dalen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten