zaterdag 18 juni 2016

PLINT.


Plint combineert gedichten met beeldende kunst en illustraties op allerlei manieren en allerlei uitgaven die een dag net iets leuker maken.  
In de klas bespreken!

Dichter: 

Joost Zwagerman.(mocht graag naar hem luisteren als hij bij DWDD kunst besprak, pure passie.)<3


... zag jij misschien dat ik naar jou,
dat ik je zag en dat ik zag hoe jij
naar mij te kijken zoals ik naar jou
en dat ik hoe dat heet zo steels,
zo en passant en ook zo zijdelings -
dat ik je net zo lang bekeek tot ik
naar je staarde en dat ik staren bleef.
Ik zag je toen en ik wist in te zien
dat in mijn leven zoveel is gezien
zonder dat ik het ooit eerder zag:
dat kijken zoveel liefs vermag.
dichter: 

Joost Zwagerman

Joost Zwagerman (Alkmaar, 1963 – Haarlem, 2015) debuteerde in 1986 op tweeëntwintigjarige leeftijd maar brak drie jaar later pas echt door met de roman Gimmick! (1989), gevolgd door de bestseller Vals licht (1991) die genomineerd werd voor de AKO Literatuurprijs en in 1993 werd verfilmd. In 1994 volgde De buitenvrouw (1994). Van deze drie romans zijn meer dan 200.000 exemplaren per titel verkocht, van De buitenvrouw zelfs meer dan 300.000. Het werk van Joost Zwagerman verscheen in vertaling in Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Tsjechië en Japan.

Behalve romans en verhalen schreef Joost Zwagerman ook poëzie. In 2005 kwam Zwagerman met een nieuwe uitgave Roeshoofd hemelt, in 2007 bekroond met de driejaarlijkse Paul Snoek Poëzieprijs. In 2005 verschenen de vroege bundels in één band onder de titel Tot hier en zelfs verder. In 2014 publiceerde hij de bundel Voor alles.

Joost Zwagerman schreef ook essays, kritieken en columns, vooral over literatuur, beeldende kunst en popmuziek. Van 1998 tot 2000 was Joost Zwagerman vaste gast in het tv-programma Barend & van Dorp. In 2003 en 2004 presenteerde hij VPRO’s Zomergasten. In 2008 ontving hij de Gouden Ganzenveer voor zijn gehele oeuvre en in 2010 was Joost Zwagerman de auteur van het Boekenweekgeschenk. Ook was hij een graag geziene, vaak terugkerende gast in De Wereld Draait Door. 
omschrijving: 

Muurgedicht ...zag jij misschien

Iedere week, op woensdag, worden de muurgedichten gemaakt bij de buurman en buurvrouw van Plint. Op donderdag gaan de muurgedichten op de post. Zo is het muurgedicht altijd ‘vers’ en dat is belangrijk bij het aanbrengen. Breng het muurgedicht binnen 3 weken aan.
Muurgedichten kun je bestellen op www.mijnplint.nl en verzenden wij gratis!
Deze heeft Kees voor mij geschreven ;)
Op http://www.fusion.be/ kwam ik een mooi voorbeeld tegen van poëzie op een bijzondere plek. Stefan De Pauw is een graphic designer uit België en op zin website staan voorbeelden van zijn ‘ongoing collection’ creatieve experimenten. Een voorbeeld van zo’n creatief experiment is Poetry Port,  a concept renders for a random poetry generating container facility.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten