zondag 14 juli 2019

Ghana en onderwijs, deel 2.

Wederom vraag ik mijzelf af: waar ben ik nú weer mee bezig,… een studiereis naar Ghana?! Is mijn leven zonder Afrika niet turbulent genoeg? Doe ik niet genoeg aan Edukans@home and Edukans@work met alle spanningen van dien? Ik zak achterover in de leuning van mijn bank en begin het op een rij te zetten. Wààrom doe ik dit?

Na vele Amsterdamse stadswandelingen, collega’s, kinderdagverblijven en bso’s kreeg ik een klein aantal uur handvaardigheid op het Don Bosco College in Volendam naast mijn vaste contract in Amsterdam West. Woonachtig in Volendam pendelde ik heen en weer tussen Volendam en Amsterdam. Een heerlijk vrij bestaan in een mooi pand aan de Hyacintenstraat in Volendam. Samen met hond Zorro, die ik tussen werktijden prima uit kon laten hadden we een fijne tijd. Lieve buurtjes en een prachtige afwisseling tussen dorp en stad. Als geboren Amsterdammer (met veel familie daar) en getogen ‘Graft-De Rijper,’ was dit een gevalletje van alle markten thuis.
Het vak ckv vmbo kreeg een spannend bestaan, de overheid had het idee om het stop te zetten. Uiteindelijk werd er nieuw leven in geblazen, maar mijn collega die de sectie vmbo ckv 3 draaide hield het voor gezien. Daar startte voor mij deelname aan het vak waarvan ik wist dat het erg goed bij mij zou passen. Ik hou immers van alle kunstdisciplines en ik hou van klassieke, moderne en hedendaagse kunst. Natuurlijk bestaat er ook kunst die ik niet leuk, mooi of interessant vind. Dat heeft te maken met het inhoudelijke aspect. Een beetje goor of ongepast of haatzaaiend is aan mij niet besteed. Kunst met een goede wakkerschuddende boodschap wel. Uit deze zinnen blijkt hoe breed kunst is en hoe individueel bepaald. Ieder z’n eigen ding.
Guernica,  Picasso.













Ik groeide in mijn vak en mijn aantal uren groeide. In korte tijd kreeg ik mijn vaste aanstelling en daarna behaalde ik mijn lc bevoegdheid. Niet veel later besloot ik in het schooljaar 2015/2016 de opleiding 1e graad bevoegdheid beeldende vorming aan de Amsterdamse hoge school voor de kunsten te gaan volgen, die toen nog in Amsterdam-Oost zat en het jaar daar op, 2016/2017 verhuisde naar Noord. Een prachtige tijd! 
ontwerp 1
Cultuurgeschiedenis vond ik supergaaf, ik had het idee dat ik dat 6 uur vol kon houden i.p.v 3. Daarnaast hadden we het vak vrij atelier. En ik heb gisteren mijn schetsboek van dat vak gevonden (eigenlijk vond het mij) en daar ga ik deze zomer mee aan de slag. Wow, wat een ontwikkelingen hebben wij (4 andere docenten /medestudenten en ik) daar gemaakt. Amazing! Een goede kunstdocent is in de vrije tijd bezig eigen expertises te ontwikkelen… Hou mij maar eens tegen!

ontwerp 2

ontwerp 3

fragment ontwerp 4

Geen opmerkingen:

Een reactie posten