zaterdag 25 juni 2016

Kunst is elitair en toch moet het Rijksmuseum dicht.(onderzoeksvraag)

Kunst is elitair.
Om kunst, in het bijzonder moderne kunst, te kunnen begrijpen moet je er iets van af weten, zoals je ook van jazz moet leren houden en van klassieke muziek. Dat maakt kunst elitair en diegenen die haar dragen een culturele elite.Die elite is in onze sociale democratie niet gebonden aan klasse of financiële situatie, maar sluit alle lagen van de bevolking in. Die groep zou, vind ik, meer bij het inhoudelijke debat betrokken moeten worden door brede informatie, onder meer in de musea en door heldere kunstkritiek.Daarnaast moet de jongste, met computerspelletjes en zappen opgroeiende lichting op school veel meer over kunst te horen krijgen. Hoe zal ze anders in het museum de vertraging en rust kunnen opbrengen waar kunst om vraagt?Sütö interesseert zich niet voor de toekomst. Ze zegt wel en passant dat 'het te betreuren valt dat schoolkinderen wel les krijgen in lezen, maar niet in kijken', maar ze noemt het vervolgens hoogmoedig dat ik dat nog veel betreurenswaardiger vind dan zij.Dát noem ik nu vals elitarisme.Anna Tilroe is kunstcriticus van NRC Handelsblad.
(Volkskrant ,10-12-1997, 

'Pleidooi voor hedendaagse kunst is niet elitair'


Maarten Doorman in de Nieuwbsreak





'Het Rijksmuseum is weer 1000 dagen open en het is een succesverhaal. Toch betoogt Maarten Doorman in het eerste hoofdstuk van zijn nieuwe boek, De navel van Daphne, dat het dicht moet.






Hoofdstuk 1, de navel van Daphne, 9 januari 2016,Maarten Doorman )


Samenvatting: De navel van Daphne, over kunst en engagement, 

Auteur Maarten Doorman

Uitgever: Prometheus Bert Bakker

  • Nederlands 
  • 184 pagina's 
  • Prometheus Bert Bakker 
  • november 2015

In de beeldende kunsten is niets wat het is. Kijk maar: je ziet niet wat je ziet. Maar van de politiek en van de moraal wordt juist ondubbelzinnigheid verlangd. Hoe kan kunst dan politiek of moreel zijn? Mag alles in de kunst of zijn er grenzen? Moet de politiek zich met kunst bemoeien en kunnen de beeldende kunsten politiek zijn? Of verschuilen ze zich ten onrechte in een ivoren toren? Veel hedendaagse kunstenaars trekken met een boodschap de wereld in. Levert dat goede kunst op? Het is een heet hangijzer in de kunst van nu. In De navel van Daphne werpt Maarten Doorman aan de hand van voorbeelden uit de hedendaagse kunst nieuw licht op het doolhof van engagement in de kunst. Maarten Doorman is schrijver en filosoof. Hij doceert kunstkritiek aan de Universiteit van Amsterdam en cultuurfilosofie aan de Universiteit Maastricht. Verder is hij medewerker van de Volkskrant, De Groene Amsterdammer en Hollands Maandblad. Tot zijn recentste boeken behoren De romantische orde, Paralipomena. Opstellen over kunst, filosofie en literatuur en Rousseau en ik. Over de erfzonde van de authenticiteit. Over Maarten Doorman: ‘Er zijn niet veel filosofen in Nederland die goed kunnen schrijven. Maarten Doorman is één van hen.’ trouw ‘Een essayist die instemming en tegenspraak uitlokt: een betere combinatie bestaat niet.’ nrc handelsblad ‘Het denkend voortschrijden wordt aanstekelijk verwoord.’ de volkskrant ‘Prikkelend en waardevol.’ arthur danto, filosoof. (Bol.com).

Boek  Maarten Doorman aangeschaft en boek voor onderwijskunde van Baarda is ook aangeschaft.

Conclusie: er zit een onderzoeksvraag in.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten