www.watchthetitles.com - title sequences.
https://youtu.be/QcU-vsFUHvA voorbeeld title sequence Hungry games.
Title sequence:
Kunstzinnig kort filmpje, die de sfeer met beeld en teksten van de film weergeeft.
Trailor: Korte film met informatie over de film die binnenkort uitkomt.
VIDEOKUNST
EEN VERKENNING IN DRIE DELEN
~ Waarin je gaat filmen, regisseren, geluid opnemen, plezier hebben, monteren en videokunst gaat maken.
INLEIDING
Dit blok is gewijd aan het time based medium VIDEO. Hoe werk je met tijd, hoe bouw je een spanningsboog op en welke invloed heeft de toevoeging van geluid op het beeld?
Je krijgt 3 verschillende opdrachten, waarin je uitgedaagd wordt om in relatief korte tijd een idee te ontwikkelen, te filmen en een montage te maken. Aan het einde van het semester presenteer je drie verschillende werken: een visueel muziekstuk, een fictiefilmpje en een videowerk voor twee of meer beeldschermen.
We werken hierbij met Adobe Premiere. Het is aan te raden om een eigen externe harde schijf te gebruiken.
OPDRACHTEN
Opdracht 1 / Visual Music
Maak een abstracte film, een videocollage met eigen gefilmde beelden en eigen opgenomen geluid.
Toelichting:
- Film de beelden (en geluiden) die je gaat gebruiken in je montage. Zoek hierbij naar beeldrijm: bijvoorbeeld in kleur, vorm of beweging.
- Monteer de beelden en de geluiden tot een visueel spektakel. Het belang van ritme in de montage is groot. Je kunt dezelfde beelden vaker gebruiken. Ook kun je de beelden manipuleren (spiegelen, verdubbelen, vertragen, versnellen, etc.)
- Zorg dat beeld en geluid elkaar versterken.
Inspiratie: EddyD, Eboman, Nicolaas Provoost
Collage/Found Footage
Films gemaakt met found footage geven een nieuwe betekenis aan het oorspronkelijke materiaal, vergelijk het met een collage. De betekenis van ‘Found Footage’ is eigenlijk gevonden filmmateriaal. In de hedendaagse videokunst is het samplen van 'gepikt' materiaal van internet een genre geworden.
Opdracht 2 / Fictiefilm
Maak vanuit een storyboard een fictiefilmpje waarin meerdere soorten camerabeweging en camerastandpunten voorkomen. Werk hierbij in een team met een taakverdeling.
Toelichting:
- Maak een storyboard voor een fictiefilmpje waarin alle camerastandpunten & camerabewegingen voorkomen. Beschrijf in het storyboard ook het actual geluid. Je bent qua onderwerp verder helemaal vrij in het bedenken van een (vreemd) verhaal.
- Film de shots voor het fictiefilmpje met een team: regisseur, camera, geluid, productie. De opname vindt buiten de school plaats.
- Monteer ieder voor zich de beelden tot kort & krachtig filmpje met titel en eventueel aftiteling.
Inspiratie: FORGET THE FILM, WATCH THE TITLES!
www.watchthetitles.com
www.watchthetitles.com
Opdracht 3 / Installatie
Maak vanuit een eigen onderwerp een video-installatie met meerdere beelden.
Toelichting:
- Start met het maken van een bewegende foto. Een bewegende foto is een beeld met een vast kader, waarbinnen iets gebeurt (zonder camerabeweging).
- Bedenk en film nieuw beeld, dat je naast de bewegende foto zet. De beelden moeten op elkaar reageren: ze kunnen elkaar aanvullen of tegenspreken, verdiepen, vervreemden, etcetera.
- Voeg geluid toe (geen muziek), dat het geheel versterkt of anderszins beinvloedt.
- Toon de uiteindelijke montage binnen één beeldscherm of op meerdere schermen.
- Duur: in een loop of kort&krachtig.
Tip:'Eerste hulp bij videokunst' verkrijgbaar bij het Stedelijk Museum.
BEOORDELING
In de laatste les evalueren we het werk. Je krijgt dan een voorlopig cijfer, dat in de beoordeling aan het eind van blok 4 definitief wordt vastgesteld.
Richtlijnen Videowerk
- Je beheerst de basistechniek van de camera en de basisvaardigheden in werken met adobe premiere.
- Het beeld is zorgvuldig gefilmd. Scherp en met hoge resolutie.
Shots zijn niet onnodig wiebelig; er is gebruik gemaakt van statief.
Secuur kader en met oog voor compositie, voor- en achtergrond.
Secuur kader en met oog voor compositie, voor- en achtergrond.
- De combinatie van beeld en geluid geeft extra inhoud, spanning en dimensie.
- De duur van de video is kort en krachtig, met een duidelijk begin & eind en een effectieve spanningsopbouw daartussen. Het ritme van de montage versterkt de spanningsopbouw.
- Beeldovergangen zijn secuur getimed en bewerkt en waar het een meerwaarde is, zijn effecten toegepast.
- Titel brengt toeschouwer op spoor van de film, zonder uitleggerig te zijn, en is passend vormgegeven.
Criteria Beoordeling
Beeldend werk en visie
Kan de student:
- de in de lessen aan bod gekomen inhoud, techniek en inzichten toepassen in zijn werk?
- daarbij zelfstandig een artistieke problematiek ontwikkelen die vormgegeven kan worden?
- door onderzoek en experiment uiteenlopende media, technieken, instrumenten en materialen toepassen om zijn ideeën zichtbaar te maken?
- zijn werk overtuigend presenteren?
- een mondelinge toelichting geven over zijn werkproces en het gerealiseerde werk?
Beeldende ontwikkeling en attitude
Kan de student:
- aan de hand van schetsen en tussenproducten inzicht geven in een doorlopend beeldend werkproces waaruit een onderzoekende (ideeën) en experimenterende (technieken en materialen) houding blijkt?
- mondeling kritisch en inhoudelijk reflecteren op de eigen artistieke ontwikkeling en die van anderen bij presentatie- of discussiesessies?
- uit kritiek van begeleiders en medestudenten bruikbare aanknopingspunten destilleren en deze toepassen in het beeldende werkproces?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten